Dichter in mijn buurt

Van 28 januari tot en met 3 februari is het Poëzieweek!

Samen met 20 lokale dichter.e.s.sen zette Bib Sophia een auditieve poëziewandeling op poten: Ezels, kriekelaars, ’t gemeentehuis, geluiden, gevoelens… Ze worden u allemaal in dichterlijke vorm voorgesteld.

Laat je tijdens de Poëzieweek op sleeptouw nemen door lokale dichters en doe de poëziewandeling!

route

Verken Schaarbeek met de stemmen van onze dichter.e.s.sen in de oren.

De Poëziewandeling verbindt 20 Schaarbeekse locaties met elkaar door middel van een podcast. Estafettegewijs en coronaproof geven de dichter.e.s.sen de microfoon door en brengen Schaarbekenaars en passanten samen. Zij brengen jou een ode aan, maar soms ook een puntje van kritiek voor Schaarbeek. Iedere dichter.es leest zijn/haar/ hun gedicht voor dat op de eraan verbonden locatie in het parcours werd uitgehangen. Wandel samen met hen door naar het volgende gedicht.

De gedichten werden verzameld na een oproep via flyers in de bib, posts en reposts online. Celine, publiekswerkster bij Bib Sophia,  nam samen met Jeff Van der Auwera, actief lid van onze bibliotheekraad, de gedichten door. Nadien werd een gepast parcours  uitgestippeld doorheen Schaarbeek en werd iedere dichter.es uitgenodigd voor een audio-opname en een babbeltje.

Het hele team en alle dichter.e.s.sen wensen jullie een poëtische wandeling toe.

Goed om te weten!

De podcast is van 28 januari tot 28 februari online beschikbaar.

Benodigdheden: opgeladen smartphone en oortjes. Heb je geen smartphone? Kom dan naar de bibliotheek en neem in ruil voor je identiteitskaart of equivalent een tablet met podcast en parcours mee.

Je hoeft de wandeling niet in één keer te wandelen. Het kan perfect opgedeeld worden per buurt. De dichters werden in de volgorde van het parcours aan onderstaande afspeellijst toegevoegd. Je pikt in waar het jou het best ligt.

Wees voorzichtig in het verkeer. Vergis je niet, het verkeer dat je hoort is niet het verkeer waarin je je bevindt. De dichter.e.s.sen gingen door weer en wind om hun gedichten en gedachten op te nemen. Het is goed mogelijk dat sommige omgevingsgeluiden eens de bovenhand nemen. Wij hebben geprobeerd om de luisterervaring zo aangenaam mogelijk te maken zonder al te veel te veranderen aan de originele opnames.

Heb je opmerkingen of tips? Laat ze ons graag weten via bibsophia@schaarbeek.be.

Snel naar

Podcast

Intro door Jeff Van Der Auwera

U bevindt zich nu voor de ingang van Bib Sophia. Rechts van de groene inleverbox vindt u Rosalinde Winderickx’ gedicht (1).

Wandel richting Bib Sésame en sla rechtsaf in de Albert Desenfanslaan. Buig links af en sla vervolgens rechtsaf naar de Helmetsesteenweg en wandel tot huisnummer 184, waar het gedicht van Miglena Dikova-Milanova (2) in de vitrine van Le Thym Frais hangt.

Steek de Helmetsesteenweg over en wandel richting de Heilige-Familiekerk. Dit is tevens de Huart Hamoirlaan waar je na een 300 meter, bij het Hamoir Park, aan je linkerkant ter hoogte van nummer 83 R.M. Chadwicks gedicht (3) vindt.

Sla vervolgens vrijwel meteen linksaf in de Sleeckxlaan en wandel tot bij het drukke kruispunt met de Lambermontlaan. Steek hier over en wandel verder op de Eugène Demolderlaan, wandel de trappen van Verboekhoven, het centrum van het rondpunt op. In het verlengde van de trappen naar beneden vindt je Celine Aernoudts gedicht (4) bij krantenwinkeltje Mega Press.

Steek de Van Ooststraat over om vervolgens de Maarschalk Fochlaan in te slaan. Wandel tot bij het gemeentehuis, links op het Gemeenteplein, op de hoek van de Generaal Eenensstraat vindt u in de vitrine van Bakkerij Verbist Ghislaine Raets’ gedicht (5).

Wandel langsheen het Gemeentehuis en sla de Verweestraat in. Steek over ter hoogte van het Poggeplein en wandel verder in de Henri Bergéstraat. Sla de tweede straat links, de Jenatzystraat in. Op het einde van deze straat belandt u in de Louis Bertrandlaan, waar u eventjes enkele meters links wandelt naar Boekhandel Grafik. Hier vindt u Lieve Shukrani Simoens’ gedicht (6).

Wandel richting de Sint-Servaaskerk, erlangs en voorbij het Lehonplein. Sla hier links af in de Poststraat. Sla vervolgens de tweede straat rechts af, de Vanderweyerstraat, die u doorwandelt tot bij het Liedtsplein. Net in de Paleizenstraat, een straat die uitkomt op het Liedtsplein, vindt u tegen de deur van een dagwinkeltje Gloria Van Dessels gedicht (7).

Vervolg de wandeling via de Brabantstraat en sla de eerste straat links, de Rogierlaan in. Sla rechtsaf in de Groenstraat en wandel tot bij Sint-Lukas Kunsthumaniora, waar u Jonas Beckers’ gedicht (8) vindt.

Sla de Kwatrechtstraat in. Wandel naar beneden, door de tunnel, richting de Noordwijk, naar het Solvayplein. Aan uw rechterkant op de hoek van de Gaucheretstraat vindt u bij Apotheek Bellipharma Nord Bjorn Houttekiers gedicht (9).”

Wandel verder op het Solvayplein richting Koning Albert II laan, die u links inslaat. We passeren de WTC-torens, het Noordstation en de Proximus-torens, waarna we links inslaan in de Koolbrandersstraat. We lopen de rechterzijde van het Noordstation voorbij, de tunnel door, waarna we links de Brabantstraat inslaan. Vrijwel meteen aan uw linkerkant vindt u Rand Helawi’s gedicht (10) aan het raam van de nachtwinkel.

Wandel verder in de Brabantstraat en sla de tweede straat, de Broederschapsstraat in. Op het einde van de Broederschapsstraat vindt u (tot 17u) de ingang van het Koningin Groen Park. Op de top van het park, waar u een mooi uitzicht geniet over de Noordwijk, vindt u tegen het raam van sociaal restaurant Cannelle S.K. Bellemans’ gedicht (11).

Voor zij die de wandeling na 17u maken en voor een gesloten poort staan, ga verder rechts in de Groenstraat en sla links af in de Dupontstraat, vervolgens links in de Poststraat. U komt vervolgens uit in de Paleizenstraat. Wandel richting de Koninklijke Sint-Maria Kerk en sla vrijwel meteen af in de Koninklijke Sinte-Mariastraat. Eens de Hallen van Schaarbeek voorbij slaat u rechts de Grondwetstraat in. Sla vervolgens recht de Haachtsesteenweg in, wat verder op uw rechterkant vindt u de toegangspoort van Maison des Arts waar u het gedicht van Beta Naour (12) vindt.

Maison des Arts is tevens niet altijd toegankelijk. Steek de Haachtsesteenweg over en zet de wandeling verder in de Seutinstraat. Sla vervolgens de Josaphatstraat links in, vervolgens de Rogierlaan rechts in. Bij tramhalte Wijnheuvelen vindt u in reisbureau Gold Tourisme Geert Simonis’ gedicht (13).

Steek de Wijnheuvelenstraat over en wandel verder op de Rogierlaan. Sla links af in de Paul Deschannellaan. Wandel verder tot aan het Azalearondpunt en sla rechtsaf Azalealaan. Steek het brugje over de treinsporen over, vervolgens vindt u Mia Joostens gedicht (14) bij Glacier Cocozza.

Wandel het Jospahatpark binnen en ga richting Minigolf. Sla vervolgens rechtsaf, de vijver bevindt zich aan uw rechterkant. Sla rechtsaf om over het bruggetje tussen de twee vijvers te wandelen. Wandel vervolgens richting de Melkerij, waar u in de Pergola er rechtover het gedicht van het liedje van Charlott Pomm. (15) vindt.

Steek het grote rond plein over en sla links af. Ga rechtdoor tot je bij het brugje over de vijver komt. Wandel deze op, sla vervolgens rechtsaf richting het speeltuintje en verder de grotformatie aan de rand van het park. Hier vindt u Hristo Karaslavovs gedicht (16).

Maak als het ware een U-bocht en wandel tot bij de Grote Volière. Sla links af, daarna rechts af. We wandelen voorbij de Schampaerthuizen. Ga hier richting uitgang van het park, steek de Generaal Eisenhowerlaan over en sla vervolgens rechtsaf in de Vandenbusschestraat. Sla de Jan Stobaertslaan links in, waar u, net voor het grasperk, aan uw linkerkant Café 1030 tegenkomt. Hier hangt een gedicht van Steven Graauwmans (17).

Ga langs het Prévost-Delaunaysquare terug naar de Generaal Eisenhowerlaan, waar u via de trappen terug toegang vindt tot het Josaphatpark. Sla na het afdalen meteen rechtsaf en loop verder langs de rand van het park, bovenheen de grotformatie. U komt vervolgens uit bij het kruispunt van de Lambermontlaan, dat u oversteekt. Wandel verder op de Gustave Latinislaan tot bij het rondpunt, waar u tegen het raam van de Charles Gilisquetlaan 19 Philip Meersmans gedicht (18) kan lezen.

Ga de rotonde terug op en neem het verlengde van de Gustave Latinislaan. Sla links af in de Penseestraat en links in de Mimosastraat. Sla de tweede straat links in, de Heliotropenlaan die u naar het zebrapad over de Lambermontlaan leidt. Steek hier over en wandel het Josaphatpark terug binnen. Wandel naar beneden, waar u een houten afdak vindt, waar u het gedicht van Jan Ducheyne (19) vindt.

Wandel verder langs het boogschuttersveld en draai links af. Aan uw linkerkant komt u nog een houten afdak tegen, waar een gedicht van Catriona Byl (20) hangt.

Begeef je naar de uitgang van het park en steek de Louis Bertrandlaan over. Loop langs het voetbalstadion en sla de Ernest Renantlaan rechts in en vervolgens de Haachtsesteenweg rechts in. Wandel de trappen naar de Lambertmontlaan hier op. Bib Sophia is in zicht!

Dankwoord

Bib Sophia wil graag alle dichter.e.s.sen bedanken voor hun gedicht en engagement, de eigenaars van de zaken en bewoners van de huizen achter wiens ramen wij een gedicht mochten ophangen, Jeff Van der Auwera voor het lezen en bespreken van de inzendingen, Lies Geers voor de vormgeving en Emile Van Helleputte voor de hulp bij de montage.

Dank ook aan onze schepen Adelheid Byttebier en het hele college en de burgermeester voor het mogelijk maken van dit project.