Vincent Van Meenen
Amsterdam: Nijgh & Van Ditmar, 2016
238 p.
9789038800929 (paperback)

Chaotische roadtrip door Europa

ROMAN. Het romandebuut van ex-Write Now!-winnaar Vincent Van Meenen wordt ontsierd door krakkemikkige metaforiek. Roadnovel Licht en geluid is een teleurstelling.

Nederland krijgt de laatste tijd een vloedgolf van debutanten over zich heen, in Vlaanderen verschijnen schrijversdebuten slechts mondjesmaat aan het firmament. Toch mochten Frederik Willem Daem en Lize Spit onlangs meer dan zomaar het predikaat 'veelbelovend' opspelden. Geldt dat ook voor Vincent Van Meenen?

Theatermaker Van Meenen werd sinds zijn triomf bij de schrijfwedstrijd Write Now! in 2012 her en der op het schild gehesen. Zopas verscheen zijn romandebuut Licht en geluid, aangekondigd als een literaire roadmovie'. Maar alles wijst erop dat het boek al te prematuur op de markt is gegooid. Vooral stilistisch klinkt Licht en geluid behoorlijk schril. Ook de verhaallijn is een ratjetoe.

De jonge verteller No besluit na een confrontatie met zijn vader zijn veilige wereld de rug toe te keren, op zoek naar een beeldje van zijn overleden moeder, door vader achteloos versjacherd aan een handelaar in München. Meteen is er ee…Lees verder

No bezoekt zijn vader en ziet dat hij zijn hele huis drastisch veranderd heeft. No’s overleden moeder lijkt nu totaal weggevaagd. Ook het beeldje dat No als kind van haar had gekregen, is verdwenen. In een impuls besluiten No en zijn huisgenoot Simon hiernaar op zoek te gaan. Hun zoektocht leidt hen door heel Europa en brengt ontmoetingen met mensen van divers pluimage met zich mee. Simon geniet, maar No lijkt steeds meer in zichzelf te keren en krijgt te maken met psychotische, surrealistische ervaringen. Vincent van Meenen (1989) won in 2012 de schrijfwedstrijd Write Now!, is afgestudeerd aan het conservatorium te Antwerpen en werkt met vluchtelingen in het theater in Athene. In dit veelbelovende debuut weet hij de verwarring en het verdriet van een jongeman die zichzelf kwijt dreigt te raken en werkelijkheid en waan niet meer weet te scheiden trefzeker te schetsen. Er rijzen steeds meer vragen over wat er eigenlijk precies gebeurd is en of de jongens ergens voor op de vlucht zijn. …Lees verder