Sarah Waters
Eugène Dabekaussen Tilly Maters
Tipping the velvet
Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 2014
444 p.
9789038899435 (paperback)

De 18-jarige Nancy uit Whitstable, Kent, die in het oesterrestaurant van haar ouders werkt en dol is op revue, wordt in 1889 tijdens een revuevoorstelling in Canterbury diep geraakt door het optreden van de als jongen verklede Kitty Butler. Deze merkt ook haar op; Nancy wordt haar kleedster en gaat met Kitty mee als deze een contract in Londen krijgt. Kort nadat ze daar geliefden zijn geworden, worden ze ook een succesvol duo, tot Kitty uit angst voor ontdekking kiest voor een huwelijk en Nancy geschokt vertrekt. Ze houdt zich staande als schandknaap, wordt een tijd onderhouden door een rijke vrouw, tot ze in het derde gedeelte een nieuwe vriendin vindt, die zich aan het socialisme wijdt. Met deze goed vertaalde en heel boeiende roman debuteerde de Engelse schrijfster (1966), die nu een auteur van naam is geworden. Ze is een rasvertelster die haar verhaal uitstekend opbouwt, met veel verrassende wendingen. Bovendien valt ook hier weer op hoe raak ze de essentie van de Victoriaanse tij…Lees verder

Over Sarah Waters

CC BY 2.0 - Foto van/door Annie_C_2

Sarah Waters (Neyland, 21 juli 1966) is een Britse romanschrijfster. Haar bekendste werk is haar debuut Tipping the Velvet (vert. Fluwelen Begeerte) uit 1998, dat in 2002 onder dezelfde titel werd verfilmd als miniserie.

Werk

Sarah Waters werd in 1966 geboren in Neyland, een stad gelegen in de county Pembrokeshire in Wales. Ze ging daar ook naar school en bezocht later de universiteit van Canterbury waar ze haar doctoraat in Engelse literatuur verkreeg. Haar specialisering was moderne homoliteratuur vanaf de negentiende eeuw. Zij deed voor haar proefschrift onderzoek naar lesbische historische romans. Door een bestudering van de negentiende-eeuwse seksuele onderwerelden toont zij onder meer aan dat de voorstellingen die men tegenwoordig van (homo)seksualiteit in de victoriaanse periode heeft, in het beste geval stereotiep en in het slechtste geval onjuist zijn.

Haar werk voor haar promotiethesis inspireerde haar to…Lees verder op Wikipedia