Oek De Jong
Amsterdam: Uitgeverij Augustus, 2022
214 p.
9789025473921 (paperback)

Met de stroom mee

Schrijver Oek de Jong (1952) besloot tóch nog zijn rijbewijs te halen en schreef er een aangenaam boek over, waarin autorijden al snel een allegorie voor het leven wordt.

Je leeftijd plus 20. Zo veel rijlesuren schijn je ongeveer nodig te hebben voordat je klaar bent voor je autorijbewijs. Wie op z'n 18de begint heeft dus aan een krappe 40 uur genoeg. Schrijver Oek de Jong (1952) beseft met een schok dat hij, na een leven lang in de passagiersstoel, maar liefst 86 uur nodig heeft om toch nog dat papiertje te halen. 86 uur met instructeur Dave, 86 uur rondrijden in Amsterdam, 86 uur de angst om een fatale fout te maken. Dat doet wat met een mens.

Man zonder rijbewijs is een memoir, een autobiografisch verhaal over een specifieke periode in het leven van de auteur. In dit geval dus de periode waarin Oek de Jong zijn rijbewijs probeert te halen. Je eigen rijlessen indachtig - met dat eindeloze 'binnen, buiten, schouder', of hoe de spiegels en de dode hoek er dan ook ingeramd werden - klinkt dat niet zo boeiend. Maar bij De Jong is iets nooit alleen maar wat het is. Autorijden wordt onder de pen van de schrijver een allegorie voor het leven, z&ia…Lees verder

Man zonder rijbewijs

Oek de Jong is al 66 als hij zich aanmeldt bij een rijschool, en daarbij moet hij de nodige weerstand overwinnen. Is hij niet te oud, te laat, zullen zijn hersens nog wel in staat zijn om nieuwe automatismen te ontwikkelen? In het vermakelijke en ontroerende memoir 'Man zonder rijbewijs' doet De Jong beeldend verslag van zijn tochten door de stad in de lesauto. Het is de periode waarin hij aan 'Zwarte schuur' werkt, de roman waarmee hij in 2020 de Boekenbon Literatuurprijs zou winnen. Er zitten opvallend veel autoscènes in dat boek, constateert hij. Vanachter het stuur kijkt De Jong naar buiten, waar het leven, waarin hij zich vaak een buitenstaander voelt, aan hem voorbijtrekt. Maar de wagen fungeert ook als een tijdmachine die hem terug naar het verleden voert. Als de pandemie de straten leeg veegt en de rijlessen noodgedwongen stilliggen, is er tijd voor de papieren nalatenschap van zijn ouders. In de meest indringende passages neemt De Jong afstand van hen, en dan schrij…Lees verder

"Memoires" van schrijver Oek de Jong. Halverwege de zestig besluit hij alsnog autorijles te nemen. De plaats van handeling is Amsterdam, de stad waar hij nu al bijna vijftig jaar woont en hierdoor opnieuw leert kennen. De vraag waarom hij zo laat begint met autorijden leidt terug naar hoe hij geworden is wie hij is. Beelden komen op: een bijna fatale rit in de auto van zijn moeder, hoe hij door zijn ouders gevormd werd, het machismo van zijn Friese grootvader en het effect van zijn schrijverschap op zijn leven. Verhalend en met psychologische diepgang geschreven. Met name geschikt voor een literaire lezersgroep. Oek de Jong (Breda, 1952) is een bekende Nederlandse schrijver. Hij schreef tientallen boeken. Zijn werk werd in meerdere landen uitgegeven en won verschillende literaire prijzen, zoals de Busken Huetprijs, de F. Bordewijk-prijs en de Reina Prinsen Geerligsprijs.