Niccolò Ammaniti
Etta Maris
Italiaans
Amsterdam: Lebowski, 2013
126 p.
9789048815869 (hardback)

De 24-jarige Lorenzo vertelt over zijn vlucht uit de werkelijkheid van tien jaar eerder, toen hij een puber was met problemen. In een rite de passage-achtig avontuur krijgt hij een bijzonder contact met zijn verslaafde zus. In deze novelle toont Ammaniti, een Italiaanse bestsellerauteur met wereldfaam, ook in Nederland zijn meesterschap in het scherp formuleren, in een rake psychologie, in een beklemmende humor en in een navrante ontknoping. Zijn werk werd vertaald en verfilmd*. Het goed vertaalde verhaal, geschreven in een literaire, maar zeer functionele en toegankelijke stijl, is van een droevige schoonheid. De auteur neemt de lezer in een wurggreep en krijgt er dankbaarheid voor terug. Een pakkende, schokkende en ontroerende novelle. Vanaf ca. 15 jaar.

Over Niccolò Ammaniti

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Rodrigo Fernandez

Niccolò Ammaniti (Rome, 25 september 1966) is een Italiaanse schrijver. Ammaniti maakte deel uit van de ‘giovani cannibali’, de ‘jonge kannibalen’, een schrijversgroep van relatief jonge Italiaanse auteurs die een nieuw soort literatuur schreef: ruig, gewelddadig en conventieloos.

Kieuwen

Ammaniti's eerste boek Branchie (vertaald als Kieuwen) kwam in 1994 uit. Eigenlijk was Ammaniti bezig af te studeren aan de universiteit van Rome in biologie en moest hij alleen nog zijn scriptie schrijven. Maar de scriptie over vissen werd uiteindelijk een roman over een jongen die voor zijn hobby aquaria bouwt. In 1995 schreef hij Nel nome del figlio op initiatief van zijn vader, Massimo Ammaniti. Het is een verhaal over de problemen van adolescenten. In 1996 volgde Fango, een verzameling verhalen die hem bekendheid gaf bij het grotere publiek. En een jaar later werd van …Lees verder op Wikipedia