Rite de passage
Nadine Gordimer
The pickup
Amsterdam: Bakker, 2001
259 p.
90-351-2322-0

Centraal in Rite de passage staat de liefdesrelatie tussen Julie Summers en moslimkleurling Abdu, die illegaal Zuid-Afrika is binnengekomen en als automonteur aan de kost komt. De roman opent met een merkwaardige tussenkomst van de auteur: een vrouw krijgt autopech, maakt een vertwijfeld gebaar; een alledaags gebeuren, zo suggereert Gordimer, dat snel wordt vergeten, ware er niet de schrijfster: "Omdat ik haar heb gezien zal ik erachter komen -- het verhaal -- wat het gevolg kan zijn van dat alledaagse probleem." Wat volgt, is het boeiende en bijwijlen aangrijpende verhaal van de zoektocht van twee mensen naar elkaar. Als Abdu door de immigratiediensten het land wordt uitgezet, volgt Julie hem naar zijn (niet bij name genoemde) geboorteland. Was Adbu aanvankelijk de 'vreemde' in haar land en moest hij hoe dan ook soms vertwijfeld raden naar wat Julies vrienden over hem zegden, thans is Julie de 'andere' in een samenleving die de rechten van de vrouw miskent. Het blijft Abdu's d…Lees verder
Julie, de dochter uit een zeer welgestelde, blanke, Zuid-Afrikaanse familie, keert haar milieu de rug toe. Ze wordt verliefd op een donkere automonteur. De roman beschrijft op bijna dichterlijke wijze hun liefde en hun onmogelijke verhouding, als blijkt dat de jongen onder een valse naam illegaal in het land verblijft. Wanneer hij uitgewezen wordt, koopt zij twee tickets en gaat met hem mee naar zijn (niet met name genoemd) land, ergens in de Arabische wereld, aan de rand van de woestijn. Daar is zij de vreemdelinge: zij verstaat zijn familie niet, botst vaak met een haar onbekende etiquette, en pas geleidelijk aan weet zij zich een eigen plek te verwerven in haar schoonfamilie. Na eindeloos vaak proberen lukt het hem twee visa te krijgen voor Amerika. Maar zij besluit te blijven. In dit fascinerende boek gebruikt Gordimer verschillende verteltechnieken, telkens met groot succes. Een roman om in een adem uit te lezen. Gordimer (1923) is reeds lang een van Afrika's top-auteurs. Zij kre…Lees verder

Over Nadine Gordimer

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Vogler

Nadine Gordimer (Springs (Zuid-Afrika), 20 november 1923 – Johannesburg, 13 juli 2014) wordt beschouwd als de belangrijkste Engelstalige schrijfster van de twintigste eeuw van Zuid-Afrika. In 1991 werd haar de Nobelprijs voor Literatuur toegekend, de eerste voor een Zuid-Afrikaans auteur.

Haar vader was een Joodse juwelier die als dertienjarige uit Litouwen was geëmigreerd. Haar moeder was een Engelse. Nadine werd niet-joods opgevoed en ging naar een kostschool. Ze maakte een onbekommerde kindertijd en jeugd door binnen het beschermde milieu van de blanke Zuid-Afrikaanse minderheid. Haar moeder hield haar wegens ziekte jarenlang thuis van school. In feite was het de moeder die de dochter nodig had, in plaats van omgekeerd. Door dit geïsoleerde leven las Nadine alles wat ze in handen kreeg. Als negenjarige begon ze te schrijven en haar eerste kort verhaal publiceerde ze nog voor haar zestiende. Haar eerste verhalenbund…Lees verder op Wikipedia