Als een wereldwijde epidemie bijna alle mensen op aarde heeft gedood, proberen twee vrouwen van een sekte te overleven
The year of the flood
Margaret Atwood
London: Bloomsbury, 2009
434 p.
9780747585169 (hardback)

Een wereldwijde epidemie heeft bijna alle mensen gedood; twee vrouwen van de sekte 'God's Gardeners' proberen te overleven. Ren, die werkt in een seksclub, en Toby die een kuuroord runt, zijn zo goed opgesloten tijdens de plotselinge ziekte dat ze overleven en op zoek gaan naar anderen. Allerlei genetisch manipuleerde dieren (zoals de liobam, een kruising tussen leeuw en schaap) hebben de ramp overleefd, maar ook gevaarlijke dieren en ontsnapte gevangenen. Adam One, de wijze leider van de 'Gardeners' heeft de ramp al jaren zien aankomen. Het spannende verhaal is verdeeld in hoofdstukken die verspreid zijn in de tijd, verteld door een van de hoofdpersonen, maar steeds ingeleid door een preekje van Adam One en een lied (geïnspireerd door de gedichten van William Blake); Atwood legt in haar nawoord uit hoe deze visionaire roman in sommige opzichten een vervolg is op 'Oryx and Crake'*, waarin 'God's Gardeners' en de persoon Glenn (Crake) al voorkwamen. Het geheel is een geestige fantasie …Lees verder

Over Margaret Atwood

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Vanwaffle

Margaret Eleanor Atwood OC (Ottawa, 18 november 1939) is een van Canada's belangrijkste hedendaagse schrijvers. Ze is dichteres, romanschrijfster, literair criticus, feministe en politiek activiste. Ze krijgt zowel nationale als internationale erkenning.

Leven

Margaret Atwood is geboren in Ottawa in Ontario, en is de tweede van drie kinderen van Carl Atwood, een entomoloog, en Margaret Killiam, een diëtiste. Omdat haar vader veel onderzoek deed in de uitgestrekte bossen van Canada spendeerde ze veel van haar jonge jaren in afgelegen gebieden van Noord-Ontario, en pendelde heen en weer tussen Ottawa, Sault St. Marie en Toronto, en zat zo op veel verschillende scholen. Ze werd een enthousiast lezer, en begon op haar 16e te schrijven.

Vanaf 1957 studeerde ze aan de Victoria Universiteit in Toronto, en behaalde haar Bachelor of Arts-graad in Engels, met als bijvakken filosofie en Frans. Ze studeerde vanaf 1961 aan het Radcliffe C…Lees verder op Wikipedia