Moderne hervertelling in proza van het toneelstuk 'The Tempest' (1611) van William Shakespeare.
Hag-seed : the tempest retold
Margaret Atwood
London: Hogarth, 2016
XIII, 293 p.
9781781090220 (hardback)

Dit deel in ‘The Hogarth Shakespeare’-serie door de feministische eminence grise van de moderne Canadese literatuur (Ottawa, 1939) van ‘The Tempest’ (1611) vormt door verve, vakmanschap en intelligentie voor een breed publiek een van de meest geslaagde delen. Felix Phillips is een voormalige, vooral door verraad van zijn rechterhand Anthony Price, aan de kant gezette experimentele theaterdirecteur. Na twaalf jaar kluizenaarschap gaat hij via een overheidsprogramma met criminelen in een penitentiaire inrichting aan de slag met een opvoering van ‘The Tempest’. Een goede truc, omdat de uitgebreide uitleg voor hen de lezer, kenner of niet, van de nodige informatie over voorbereiding, opvoering en interpretatie voorziet. Als bekend wordt dat zijn voormalige verraders, nu ministers, bij de première zullen zijn, ziet hij kans op wraak. Hierbij komen de ‘illegale’ talenten van zijn spelers volledig tot hun recht. Alle verwachte spiegelingen van origineel (dat op het eind kort is samengevat) e…Lees verder

Over Margaret Atwood

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Vanwaffle

Margaret Eleanor Atwood OC (Ottawa, 18 november 1939) is een van Canada's belangrijkste hedendaagse schrijvers. Ze is dichteres, romanschrijfster, literair criticus, feministe en politiek activiste. Ze krijgt zowel nationale als internationale erkenning.

Leven

Margaret Atwood is geboren in Ottawa in Ontario, en is de tweede van drie kinderen van Carl Atwood, een entomoloog, en Margaret Killiam, een diëtiste. Omdat haar vader veel onderzoek deed in de uitgestrekte bossen van Canada spendeerde ze veel van haar jonge jaren in afgelegen gebieden van Noord-Ontario, en pendelde heen en weer tussen Ottawa, Sault St. Marie en Toronto, en zat zo op veel verschillende scholen. Ze werd een enthousiast lezer, en begon op haar 16e te schrijven.

Vanaf 1957 studeerde ze aan de Victoria Universiteit in Toronto, en behaalde haar Bachelor of Arts-graad in Engels, met als bijvakken filosofie en Frans. Ze studeerde vanaf 1961 aan het Radcliffe C…Lees verder op Wikipedia