De tent
Margaret Atwood
The tent
Amsterdam: Prometheus, 2006
152 p. : ill.
90-446-0800-2

Ik werk aan mijn eigen levensverhaal. Ik bedoel niet dat ik het reconstrueer, ik neem het uiteen." De bundeling The tent (vert. De tent) brengt een amalgaam van ongepolijst literair materiaal (fabels, mythen, nachtmerries, poëzie, lijntekeningen etc. -- de uitgever noemt het kleine fictie essays) waarin Atwood zowel de klassieke verhalen als haar eigen schrijverij met de botte bijl aan spaanders hakt. Ze worstelt met de stemmen in haar hoofd, zit geketend in een gevangenis van woorden en verstikt haast in taal die puin wordt in haar strot. Je wordt meegetroond in de vaak duistere zalen van Atwoods verbeelding. Het martelende creatieve proces wordt tot de laatste moer en bout ontmanteld. Duizelend van spraakverlies lijkt Atwood na meer dan dertig boeken te twijfelen aan de toekomst van haar schrijverschap. Het einde, de ouderdom en de dood drukken een stevige stempel op deze bundel. Toch blijft er hoop, als uit de bevroren grond nieuwe planten het licht zien. Waar de hard…Lees verder
Dit boek lijkt een soort samenvatting te zijn van alle wijsheid die de Canadese schrijfster (1939, bekend van o.a. 'The handmaid's tale') in de loop der jaren heeft vergaard. Die wijsheid heeft ze hier vastgelegd in 35 korte prozateksten. Het ene moment bewerkt ze een sprookje, dan weer geeft ze het perspectief van Hamlets boezemvriend Horatio, dan is er een beer die zijn soortnaam verwerpt. Kafkaïaanse verhaalschetsen worden afgewisseld met cryptische overdenkingen over haar eigen schrijverschap. Al met al een bundel die de ene lezer tot nadenken zal aanzetten, maar voor de ander slechts een irritant en tamelijk pretentieuze verzameling aforismen en ondoorgrondelijke wereldwijsheden zal zijn. Voor de echte liefhebber van Atwood onmisbaar, en uitstekend vertaald, met een aantal pentekeningen van de schrijfster zelf. Normale druk.

Over Margaret Atwood

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Vanwaffle

Margaret Eleanor Atwood OC (Ottawa, 18 november 1939) is een van Canada's belangrijkste hedendaagse schrijvers. Ze is dichteres, romanschrijfster, literair criticus, feministe en politiek activiste. Ze krijgt zowel nationale als internationale erkenning.

Leven

Margaret Atwood is geboren in Ottawa in Ontario, en is de tweede van drie kinderen van Carl Atwood, een entomoloog, en Margaret Killiam, een diëtiste. Omdat haar vader veel onderzoek deed in de uitgestrekte bossen van Canada spendeerde ze veel van haar jonge jaren in afgelegen gebieden van Noord-Ontario, en pendelde heen en weer tussen Ottawa, Sault St. Marie en Toronto, en zat zo op veel verschillende scholen. Ze werd een enthousiast lezer, en begon op haar 16e te schrijven.

Vanaf 1957 studeerde ze aan de Victoria Universiteit in Toronto, en behaalde haar Bachelor of Arts-graad in Engels, met als bijvakken filosofie en Frans. Ze studeerde vanaf 1961 aan het Radcliffe C…Lees verder op Wikipedia