Bert Wagendorp
Amsterdam: Uitgeverij Pluim, 2019
255 p.
9789492928252 (paperback)

En nu gaat het écht over de dood

Jeugdige zekerheden zijn wankel geworden in het geslaagde vervolg op Wagendorps bestseller Ventoux.

'Heel lang is de dood voor ons geen onderwerp van gesprek geweest. Ook niet nadat Peter was overleden, toen we nog geen twintig waren.' Met die woorden opent Ferrara, het vervolg op Bert Wagendorps bestseller Ventoux. En inderdaad, hoewel het dodelijke ongeval van het personage Peter op de berg uit de titel het scharnierpunt was van deze roman, werd het boek toch vooral getypeerd door vitaliteit. Centraal gegeven was de hernieuwde vriendschap van vier in Zutphen opgegroeide mannen, die elkaar na veel omzwervingen terugvonden op de flanken van wat voor hen een soort louteringsberg was geworden.

Inmiddels zijn we een jaar of zes verder. Ik-verteller Bart Hoffman heeft zijn baan als misdaadverslaggever bij de Volkskrant eraan gegeven, want hij kan inmiddels de kost verdienen met zijn boeken. Voormalig cokehandelaar André Tankink is financieel onafhankelijk en heeft sinds het vertrek van zijn Russische vriendin 'lekker de ruimte' in zijn Rotterdamse appartement, zoals hij…Lees verder

Ferrara

Eerste zin. Heel lang is de dood voor ons geen onderwerp van gesprek geweest.

Zes jaar geleden schreef Volkskrant -columnist Bert Wagendorp de inmiddels ook verfilmde bestseller Ventoux , over zes vrienden die begin jaren 1980 de Mont Ventoux hadden beklommen. Tijdens de afdaling was Peter, een van hen, zwaar ten val gekomen en hij was ter plekke gestorven. De vrienden verloren elkaar daarop uit het oog, tot Bart, de verteller van de roman, dertig jaar later iedereen weer bij elkaar brengt om nogmaals naar de Provence te trekken om er hun verongelukte vriend te eren.

In Ferrara voert Wagendorp vier van de vijf overlevende vrienden uit Ventoux weer op. Alleen Laura, de regisseur die nooit is teruggekeerd naar Nederland en carrière heeft gemaakt in Italië, is niet van de partij. Maar de anderen dus wel: Bart, de ex-journalist die een succesvolle schrijver is geworden, David, de uitbater van een café-restaurant waar hij vanaf wil, André, de miljonair die zijn fortuin verdiende door coke te leveren aan de hoogste kringen, en Joos…Lees verder

Vervolg op het bejubelde ‘Ventoux’ (2013), de tragikomische roman over de vriendschap tussen vier Nederlandse mannen. In ‘Ferrara’ zijn we vijf jaar verder. De vijftigers André, Joost, David en Bart zijn in een nieuwe levensfase beland. Bart, de verteller, krijgt van zijn dochter Anna te horen dat zij als correspondent wordt uitgezonden naar het Midden-Oosten, de gevaarlijkste plek ter wereld. David kampt met een nog groter probleem: hij deelt het slechte nieuws over zijn gezondheid. Bart, David en André schieten Joost te hulp die in het Italiaanse Ferrara een vervallen herenhuis wil omtoveren tot designhotel. Hij kan best wat hulp gebruiken bij de verbouwing en bij alle bureaucratische rompslomp die dat in Italië met zich meebrengt. De goedgebekte en gulle André blijkt de drijvende kracht die het Joost mogelijk maakt in Italië een nieuwe start te maken. Een prachtig portret van vier compleet verschillende mannen die stuk voor stuk de vriendengroep een eigen kleur geven. Een heerlijk …Lees verder

Een lach en een traan in Ferrara

Feelgoodvervolg op 'Ventoux' over een vader met kanker en zijn dochter in Syrië.

Na lang wachten heeft Bert Wagendorp het vervolg op zijn bestseller 'Ventoux' geschreven', meldt zijn uitgever op de website. Het is niet geheel duidelijk wie lang heeft gewacht, de schrijver of de lezer - voor mij was dit vervolg toch vooral onverwacht - maar we hebben dus te maken met een heuse sequel. Deze filmterm is gepast, want ook 'Ferrara' gaat verfilmd worden - sterker nog, productiemaatschappij Keyfilms wilde graag dat er een vervolg op publiekssucces 'Ventoux' zou komen, en mede daarom is deze roman er nu.

'Ventoux' was een aanstekelijk boek vol wielerromantiek, dat dankzij het universele verhaal over vriendschap en liefde een veel groter publiek wist aan te spreken dan uitsluitend fietsende mannen van middelbare leeftijd. Wat brengt 'Ferrara', als vervolg op 'Ventoux'? Om te beginnen dezelfde vriendengroep - Bart, David, André en Joost - vijf jaar ouder, maar verder niet veranderd. Bart is de schrijver en verteller, caféhouder David de kwetsbare fil…Lees verder

Over Bert Wagendorp

CC BY 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Bert Wagendorp (Groenlo, 5 november 1956) is een Nederlands schrijver en journalist.

Bert Wagendorp was leerling aan het Emelwerda College in Emmeloord en studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was hij enige tijd werkzaam als copywriter in de reclame. In 1985 werd hij sportverslaggever bij de Leeuwarder Courant. In 1988 verhuisde hij naar de Volkskrant. Voor die krant versloeg hij tussen 1989 en 1994 zes keer de Tour de France. Van 1996 tot 2000 was hij correspondent in Londen. In 1995 verscheen zijn roman De Proloog, de beklemmende beschrijving van een doorwaakte nacht van een wielrenner die de proloog van de Tour de France moet winnen. Het boek werd in 2001 in het Duits vertaald (Der Prolog).

In mei 2013 verscheen de roman Ventoux. Het boek werd door het boekenpanel van het tv-programma De Wereld Draait Door uitgeroepen tot B…Lees verder op Wikipedia