Thuiskomen
Anne Tyler 1941-
Digging to America
Amsterdam: Cargo, 2006
301 p.
90-234-2063-2 9789023420637

Op het vliegveld in Baltimore wachten twee families op hun Koreaans adoptiekindje. Dat is de enige, maar wel bindende overeenkomst tussen de families. De Donaldsons zijn een door en door Amerikaans gezin, de Yazdans een Iraans gezin in de States. De gezinnen houden contact en hun hechte vriendschapsband overstijgt de cultuurverschillen. We zien hen op de jaarlijkse 'Aankomstfeesten', afgewisseld met beschrijvingen van welgekozen gebeurtenissen vanuit het standpunt van telkens een ander familielid. Naast de kinderen Jin-Ho Donaldson en Susan Yazdan is Susans grootmoeder Maryam een belangrijk personage. Haar verhaal, karakter en evolutie belichten de moeilijke weg die immigranten afleggen, om zich geïntegreerd te voelen en toch zichzelf en hun eigen cultuur niet te verloochenen. Fijnzinnige observaties resulteren in genuanceerde, subtiele beschrijvingen van grappige, ontroerende, trieste, pijnlijke en tedere momenten. De stijl is verzorgd, de woordkeuze raak. De auteur van verschillende…Lees verder

Over Anne Tyler

Anne Tyler (Minneapolis, 25 oktober 1941) is een Amerikaans schrijfster.

Haar ouders waren activisten die zich voor meerdere progressieve doelen inzetten en Anne groeide op in meerdere communes verspreid over het zuiden en middenwesten van de Verenigde Staten. Toen ze elf was streken haar ouders neer in Raleigh, North Carolina, waar ze voor het eerst een normale school bezocht. Daarna studeerde ze Russische taal en letteren aan de Duke University in Durham. In 1963 trouwde ze met de Iraanse psychiater en schrijver Taghi Modarressi, met wie ze twee dochters heeft. Hij overleed in 1997. Het echtpaar woonde in Baltimore Maryland.

Romans

Het merendeel van Anne Tylers romans speelt zich af in haar woonplaats Baltimore. De personages zijn meestal eigenzinnige, excentrieke mensen en het verhaal strekt zich vaak uit over meerdere generaties van een familie. Tragiek en droge humor wisse…Lees verder op Wikipedia